• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

خلیج فارس الهام بخش جان ها؛ قاب هایی ماندگار از دریای پارسی

  • کد خبر : 5602
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
خلیج فارس الهام بخش جان ها؛ قاب هایی ماندگار از دریای پارسی
هرمزگان بر کرانه خلیج فارس گسترده شده و بیش از 400 کیلومتر از سواحل خلیج فارس را در خویش جای داده است. مردمان این دیار از همجواری با دریای پارسی، فرهنگ و اندیشه خویش را بالنده ساخته و جزء جزء جسم و جان‌شان، شور و دلدادگی یافته است.

هرمزگان بر کرانه خلیج فارس گسترده شده و بیش از ۴۰۰ کیلومتر از سواحل خلیج فارس را در خویش جای داده است. مردمان این دیار از همجواری با دریای پارسی، فرهنگ و اندیشه خویش را بالنده ساخته و جزء جزء جسم و جان‌شان، شور و دلدادگی یافته است. رهبر امامدادی: خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید که با بیش از ۹۰۰ کیلومتر طول از جنوب استان خوزستان ایران آغاز و تا تنگه هرمز در جنوب بندرعباس تداوم دارد.

پهنای خلیج فارس نیز به طور متوسط ۲۵۰ کیلومتر است و عمق مناطقی از ژرف ترین نقاط آن تا ۹۰ متر نیز می رسد.  یک سوی این خلیج نیلگون ایران و سوی دیگرش ۶ کشور عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین قرار دارند.

مردمان ساکن در کرانه شمالی خلیج فارس یا دریای پارسی، متأثر از زیست در جوار این دریا، خلق، خوی و فرهنگ، معیشت و اقتصاد خویش را یافته اند. دریادلی ویژگی غالب مردم این دیار و نیک اندیشی و مهربانی و میهمان نوازی جلوه مسلم آن است. شاید پرداختن به گوشه ای از نقش و تأثیر متقابل خلیج فارس بر مردمان این دیار بتواند شناخت بیشتری از آن در دست قرار دهد و مرور آن نیز گواهی بر رشادت و حلال زیستی و سخت کوشی مردمان آن باشد.

دریا بستری برای ارتزاق

هرمزگان نشینان از دیرباز به صیادی و تجارت مشغول بوده اند و روزی خویش را از دریا و یا بواسطه دریا بدست می آورده اند. توسعه بنادر و رونق اسکله های صیادی و تجاری بر کرانه خلیج فارس نیز گواهی بر همین مدعا است.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=5602

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان استانداری هرمزگان امام جمعه بندرعباس ایزوایکو بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بشاگرد بندر خمیر بندرعباس تاسیس دهیاری تجارت تعزیرات حکومتی توسعه و تجهیز اماکن ورزشی توقیف خودروی شوتی جریمه تعزیراتی خلیج فارس خودروی شوتی دانشگاه دریا دهه فجر دپوی سوخت ذبیح الله خدائیان رمپ اصلی فلزی سازمان بازرسی ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان سد جگین شبکه ملی اعتبار عبادی زاده غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی هرمزگان قاچاق سوخت قشم مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی مرزبانی هرمزگان مهدی دوستی هرمزگان هواشناسی ورزشگاه 10 هزار نفری میناب ورزشگاه میناب وزارت آموزش و پرورش کالابرک الکترونیک کیانوش عارفی