• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

تولید ماهی خاویاری در هرمزگان به ۳۴ تن می‌رسد

  • کد خبر : 6863
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
تولید ماهی خاویاری در هرمزگان به ۳۴ تن می‌رسد
 مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به وجود پنج مزرعه پرورش ماهی خاویاری در استان گفت: سال گذشته حدود ۲۵ تن ماهی خاویاری در استان تولید شد که پیش بینی می‌شود این محصول امسال به ۳۴ تن برسد.

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، مسعود بارانی  افزود: استان هرمزگان به عنوان قطب پرورش آبزیان در کشور شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر به پرورش ماهیان خاویاری روی آورده است و قصد دارد با استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در سال‌جاری تولید این ماهیان را افزایش دهد.

البته پرورش ماهیان خاویاری نخستین‌ بار، سال۹۵ به صورت طرح آزمایشی در شهرستان حاجی‌آباد با۳۵۰ قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه‌های فیل ماهی آغاز شد و اکنون با گذشت هفت سال از تولید ماهیان خاویاری در هرمزگان و توسعه مزرعه‌های پرورش این نوع آبزی، به صنعت پر رونق بخش شیلات این استان شناخته شده است.

وی همچنین به پرورش سایر اقلام آبزیان درهرمزگان اشاره و بیان کرد: در حوزه پرورش و تکثیر سایر آبزیان نیز گام‌های خوبی در استان برداشته شده است، در بحث پرورش صدف مجوز صادر شده و در حوزه جلبک ۲مرکز در استان درحال فعالیت است.

تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن میگو در هرمزگان

مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین بااشاره به تولید میگو در استان یادآوشد: سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن میگو در استان تولید شد که بخشی از آن یعنی حدود ۴۰۰ هزار تن به استان‌های دیگر ارسال شده است.

بارانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ مرکز پرورش میگو در هرمزگان فعال و ۲۰ مرکز نیز درحال ساخت است، گفت: این استان در چند سال گذشته در بخش پرورش و تکثیر میگو درگیر بیماری لکه سفید بوده که خوشبختانه در حال حاضر این بیماری کنترل و رفع شده و فعالیت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از بازگشت این بیماری در مراکز تکثیر میگو درحال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه هفتاد نخستین طرح پرورش و تکثیر میگو در کشور با همکاری فائو در استان هرمزگان راه‌اندازی و صنعت آبزی پروری با این طرح وارد هرمزگان شد و در دهه اخیر نیز ظرفیت‌های موجود این استان برای راه‌اندازی مراکز آبزی پروری بررسی و مشخص شد.

این مسوول افزود: ۵۰ هزار هکتار ظرفیت پرورش میگو در هرمزگان شناسایی شده که از این میزان حدود ۱۰ هزار هکتار در حال بهره‌برداری و ۱۵ هزار هکتار نیز درحال احداث است.

مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین با اشاره به کاهش ذخایر آبزیان در خلیج‌فارس افزود: امروز ۲ عامل آلودگی دریا و صید بیش از حد موجب کاهش ذخایر آبزیان شده است که باید برای تامین نیازها آبزی پروری در استان را تقویت کرد.

بارانی اضافه کرد: طی ۲ سال گذشته بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) به عنوان مهم‌ترین بیماری غیرویروسی میگوهای پرورشی، به صنعت پرورش میگوی استان آسیب‌های فراوانی را وارد کرد که تمهیدات لازم در این خصوص مانند پایش مراکز پرورش میگو جهت شناسایی موارد بیماری در آن‌ها و همچنین آموزش منابع انسانی مراکز پرورش میگو جهت شناسایی به موقع بیماری و نحوه عملکرد اولیه مانند ضدعفونی نمودن، آهک پاشی و غیره در صورت رویت آن صورت گرفته است.

تامین بچه ماهی، مشکل اصلی پرورش ماهی در قفس درهرمزگان

مدیرکل شیلات هرمزگان به پرورش ماهی در قفس در هرمزگان اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس از دهه هشتاد در استان آغاز شد و مطالعات در خصوص پرورش گونه‌های مختلف در حال انجام است، ظرفیت پیش بینی شده تولید ماهی در قفس استان ۱۱۳ هزار تن در سال است.

وی با اشاره به مسائل پیش روی مشکلات پرورش ماهی در قفس استان بیان کرد: باتوجه به اینکه قفس پرورش ماهی به لحاظ ساختاری بومی سازی شده و در حال حاضر با تامین آن مشکلی نداریم اما در بحث تامین بچه ماهی مشکل اصلی است در این خصوص به صورت آزمایشی در هرمزگان و دیگر استان‌ها فعالیت‌هایی صورت گرفته اما هنوز به مرحله تجاری نرسیده و همچنان این محصول را از سایر کشورها تامین می‌شود.

بارانی اضافه کرد: البته یک مرکز برای پرورش و تکثیر بچه ماهی در استان هرمزگان اقدام کرده و چند مرکز دیگر درحال ساخت است که احتمال دارد ۶ ماه تا یکسال آینده آماده بهره‌برداری شوند.

این مسوول گفت: ۲ عامل آلودگی دریا و صید بیش از حد موجب کاهش ذخایر آبزیان شده است که باید برای تامین نیازها آبزی پروری در استان را تقویت کرد.

بارانی افزود: ۱۲ هزار شناور غیرمجاز در این استان وجود دارد که این آمار سه برابر شناورهای مجاز در استان بوده و موجب افزایش صید غیرمجاز در آبهای استان می‌شود و تعدد شناورهای غیرمجاز نظارت بر صید و صیادی آبزیان را سخت می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=6863

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان استانداری هرمزگان امام جمعه بندرعباس ایزوایکو بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بشاگرد بندر خمیر بندرعباس تاسیس دهیاری تجارت تعزیرات حکومتی توسعه و تجهیز اماکن ورزشی توقیف خودروی شوتی جریمه تعزیراتی خلیج فارس خودروی شوتی دانشگاه دریا دهه فجر دپوی سوخت ذبیح الله خدائیان رمپ اصلی فلزی سازمان بازرسی ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان سد جگین شبکه ملی اعتبار عبادی زاده غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی هرمزگان قاچاق سوخت قشم مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی مرزبانی هرمزگان مهدی دوستی هرمزگان هواشناسی ورزشگاه 10 هزار نفری میناب ورزشگاه میناب وزارت آموزش و پرورش کالابرک الکترونیک کیانوش عارفی