به گزارش آوای شرجی نیوز؛ نشست بررسی روند اجرای پروژه راه ترانزیتی بندرعباس – کهورستان – لار با حضور صفر صادقیپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، فرماندار شهرستان، نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و دیگر مسئولان اجرایی برگزار شد.
اهمیت راهبردی محور بندرعباس – کهورستان – لار در کریدور جنوبی کشور
صفر صادقیپور در این جلسه با تأکید بر جایگاه راهبردی این مسیر ارتباطی گفت: محور بندرعباس – کهورستان – لار یکی از شریانهای حیاتی ترانزیتی در جنوب کشور به شمار میرود که تکمیل آن نقش مهمی در ارتقای ایمنی جادهای، کاهش سوانح و تسهیل تردد میان استانهای جنوبی خواهد داشت.
وی افزود: این پروژه در حال حاضر یکی از مهمترین پروژههای عمرانی استان هرمزگان است و اجرای کامل آن تأثیر مستقیمی بر بهبود جریان ترافیکی، تسهیل در حملونقل کالا، و افزایش ایمنی رانندگان دارد.
رفع معارضات محلی در اولویت قرار دارد
صادقیپور با اشاره به مشکلات موجود در برخی مقاطع مسیر اظهار داشت: در این نشست، موضوع رفع معارضین ملکی در برخی نقاط از محور مورد بررسی قرار گرفت. با همکاری فرمانداری شهرستان، اقدامات لازم جهت هماهنگی با مالکان اراضی و تسهیل روند تملک در حال انجام است.
وی ادامه داد: برخی از این معارضات ناشی از عبور مسیر از محدودههای روستایی و اراضی شخصی است که نیازمند هماهنگیهای محلی و پشتیبانی حقوقی و اجرایی است.
پیشرفت ۸۵ درصدی در فاز اول پروژه
در ادامه این نشست، گزارشی از سوی نمایندگان شرکت ساخت و توسعه ارائه شد که طبق آن، قطعه اول پروژه به طول ۱۹.۵ کیلومتر، دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و تنها موارد باقیمانده شامل ۳۰۰ متر از مسیر، اجرای دو دوربرگردان، روکش نهایی لایه دوم، نصب نیوجرسی و پایههای روشنایی است که طبق برنامهریزی انجامشده، تا پیش از بهمنماه امسال تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.
اجرای قطعه دوم توسط قرارگاه خاتمالانبیاء
صادقیپور در بخش دیگری از سخنان خود به قطعات دیگر پروژه اشاره کرد و گفت: قطعه دوم این محور به طول ۳۶ کیلومتر در حال حاضر توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در حال اجراست. قطعه سوم نیز به طول ۱۹ کیلومتر در منطقهای با توپوگرافی بسیار سخت واقع شده و عملیات خاکبرداری آن به حدود ۷ میلیون متر مکعب میرسد.
وی افزود: در این بخش، به دلیل شرایط خاص زمینشناسی و شیبهای تند، هزینه اجرای هر کیلومتر بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و ملی است.
نیاز به تأمین اعتبار پایدار برای تکمیل پروژه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبارات، تکمیل پروژه قابل تحقق در بازه زمانی معین خواهد بود، گفت: ما از نظر برنامهریزی و آمادهسازی زیرساختها مشکلی نداریم. اگر منابع مالی بهموقع تأمین شود، اجرای ادامه پروژه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
وی با اشاره به مذاکرات انجامشده با مسئولان ملی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با تأمین منابع از ردیفهای ملی و حمایت سازمان برنامه و بودجه، موانع مالی را برطرف کنیم. این پروژه علاوه بر توسعه ارتباطات بیناستانی، بهطور مستقیم بر امنیت و کاهش تصادفات تأثیرگذار است.
هماهنگی با پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای کاهش بار ترافیکی
در بخش دیگری از این جلسه، موضوع بار ترافیکی ناشی از فعالیتهای صنعتی و نفتی در منطقه مورد بررسی قرار گرفت. صادقیپور با اشاره به همکاریهای در حال انجام با پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: با توجه به عبور بخشی از مسیر در محدوده فعالیتهای صنعتی، در حال انجام هماهنگی با مسئولان منطقه ویژه اقتصادی و خطوط انتقال نفت هستیم تا با بهینهسازی مسیر و مدیریت ترافیک، تردد خودروهای سنگین به صورت ایمن انجام شود.
مجموع طول مسیر و وضعیت فعلی پروژه
بر اساس گزارش ارائهشده، کل طول پروژه بندرعباس – کهورستان – لار ۳۸۶ کیلومتر است که از این میزان، ۱۵۱ کیلومتر آن در حوزه استان هرمزگان واقع شده است. از این مقدار، حدود ۷۶ کیلومتر در قالب طرحهای مختلف ملی و استانی در حال اجرا یا بهرهبرداری است. بخشهایی از این مسیر از جمله محور دوطرفه گچین و دلهای محاسباتی در شهرستان بندرخمیر نیز در دست توسعه هستند.
تأکید بر تسریع در روند اجرایی
در پایان این نشست، صادقیپور ضمن قدردانی از همکاری فرماندار و دستگاههای اجرایی شهرستان، خواستار تسریع در تکمیل مطالعات، رفع موانع اجرایی و پیگیری مستمر برای تخصیص اعتبار شد و گفت که این پروژه به دلیل نقش حیاتی در شبکه حملونقل جنوب کشور، باید با نگاه ملی و همکاری همهجانبه پیش برود. امیدواریم تا پایان سال شاهد بهرهبرداری کامل از فاز اول و پیشرفت قابل توجه در سایر قطعات باشیم.
پایان خبر/