به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز،این بانوی کارآفرین، نبود کارگاه تولیدی اختصاصی و موانع اداری و سنگاندازیها در مسیر دریافت تسهیلات را مهمترین چالشهای خود در گسترش کسبوکار، تولید انبوه و اشتغالزایی در استان هرمزگان عنوان کرد.
ایونتهای حمایتی، انجمن مشاعل خانگی اتاق بازرگانی هرمزگان ؛ تنها عرصه مناسب عرضه
زکیه فخرائی که در رشتههای قیطاندوزی، مکرومه و کار رافیا فعالیت دارد، تولیدات خود را به صورت خانگی انجام میدهد. این محصولات شامل مجموعهای از چیدمانهای داخلی مانند زیر لیوانی، جای سطل، سیسمونی، باکسهای دکوراتیو ترکیبی با شمع و کیفهای رافیا است.
فخرائی ضمن ابراز رضایت از کیفیت محصولات خود و بازخوردهای مثبت مشتریان، اشاره کرد که این سومین ایونتی است که در آن شرکت کرده و خروجی و آشنایی با مشتریان با هر رویداد بهتر شده است. او تأکید کرد که در حال حاضر، ایونتهای برگزار شده توسط اتاق بازرگانی، حیاتیترین محل برای عرضه و فروش تولیدات او به شمار میآیند.
چالش نبود کارگاه و هزینههای بالای اجاره
این هنرمند خانهدار، عمدهترین چالش خود در مسیر تولید انبوه را نبود کارگاه اختصاصی عنوان کرد. وی تصریح کرد که در صورت دسترسی به کارگاه، میتواند کسبوکار خود را وسعت داده و با جذب نیرو به اشتغالزایی در استان کمک شایانی کند.
فخرائی گفت: «مکان من در حدی است که واقعاً فضا و مکانی ندارم که بخواهم تولیدات انبوهی بکنم و چهار تا فروشگاه دیگر هم تحت پوشش باشم.»
او افزود که توانایی مالی برای اجاره مغازه را ندارد، چرا که اجاره و هزینههای جانبی بالا بوده و سودی برای او باقی نمیگذارد. وی در مثالی از یک مرکز تجاری، به درخواست ۲۰۰ میلیون تومان پول پیش و ۲۰ میلیون تومان اجاره ماهانه اشاره کرد.
سنگاندازی تسهیلات و رقابت با پایتخت
از دیگر موانع مطرح شده توسط این هنرمند، مشکلات اداری دریافت تسهیلات و سنگاندازیها در پروسه آن بود. همچنین وی اشاره کرد که به دلیل نقص در مدارک تحصیلی قدیمی، نتوانسته است عضو اتاق بازرگانی شود.
فخرائی تأکید کرد که در حوزه قیطاندوزی، او در استان تکبرند محسوب میشود. با این حال، وی به چالش رقابت با قیمتهای پایتخت اشاره کرد و بیان داشت که فروشگاههای محلی گاهی ترجیح میدهند محصولات مشابه را با قیمت پایینتر از تهران تهیه کنند، در حالی که هزینه نهایی و کیفیت بالاتر محصول آماده و تحویل داده شده او، مورد توجه قرار نمیگیرد.
او افزود: «چرا فروشگاه برود از تهران بخرد بیاورد؟». فخرائی بیان داشت که برای مثال، یک محصول زیر بشقابی را ۱۸۰ هزار تومان حساب میکند، در حالی که همان محصول را از تهران ۱۶۰ هزار تومان (۲۰ تومان ارزانتر) میخرند.



















